„Datahood“: 15 minučių miestas – būdas gyventi patogiai ir tvariai
Startuolio bendraįkūrėjai Saulė Gabrielė Petraitytė ir Matas Olendra / asmeninio archyvo nuotr.

Paprašius įvardinti didžiausius didmiesčių trūkumus, jų gyventojai tikrai paminėtų transporto kamščius, didelius atstumus iki reikalingų objektų, prastą viešojo transporto sistemą, būtinųjų paslaugų nebuvimą rajone, kuriame gyvena. Visų šių miestiečių problemų buvo galima išvengti, jei miestai būtų buvę planuojami tikslingiau. Lietuvių startuolio „Datahood“ užduotis padėti kurti miestus, kur panašių rūpesčių gyventojai neturėtų, o gyvenimas miegamuosiuose rajonuose paslaugų spektru nesiskirtų nuo gyvenimo miesto centre.

Datahood“ prasidėjo nuo noro planuoti miestus ir rajonus, kuriuose yra ką veikti, gera būti ir iš kurių nesinori išvažiuoti“, - sako startuolio bendraįkūrėjai Saulė Gabrielė Petraitytė ir Matas Olendra. Jie abu mokėsi architektūros bei miestų planavimo Barselonoje, Londone ir Vilniuje, darbinės patirties sėmėsi dirbdami įvairiose kompanijose. Daug metų praleidę užsienyje, įgiję neįkainojamos patirties ir pamatę, kaip miestai kitose šalyse naudoja technologijas, grįžę į Lietuvą jiedu pamatė, jog Lietuva dar nėra pasivijusi pasaulinių tendencijų ir įžvelgė galimybę tvariau bei tikslingiau planuoti miestus pasitelkiant duomenis.

Lietuvos didžiųjų miestų plėtra nuo XX a. vidurio buvo orientuojama į automobilių eismą ir modernizmo principus, todėl dauguma mikrorajonų tapo monofunkciniai (dažniausiai - miegamieji) ir nebeišpildantys ten gyvenančių žmonių poreikių. Į darbą, mokyklas, prekybos vietas teko keliauti didelius atstumus. Dėl savo netobulumų viešasis transportas netapo pirmuoju gyventojų pasirinkimu, todėl ženkliai išaugo automobilių skaičius - šiandien daugelis šeimų turi daugiau nei vieną automobilį. Tai lėmė transporto spūstis miestuose bei augantį oro užterštumą. Daugelyje miesto vietų, kurios būtų strategiškai naudingos ir vertingos patogiam miestiečių gyvenimui, yra nutiesti platūs keliai, o, kaip žinia, būsto ar viešųjų erdvių, esančių šalia judrių gatvių, kokybė ir vertė mažėja. Tokios vietos praranda patrauklumą pėstiesiems, dviratininkams ir smulkiajam verslui.

Tuo tarpu pasaulyje pastaraisiais metais ėmė populiarėti 15 minučių miesto idėja. Tai yra toks miestas, kuriame visos gyventojams būtiniausios paslaugos yra pasiekiamos per 15 minučių pėsčiomis. Panašiu principu anksčiau natūraliai kurdavosi kaimeliai ir miesteliai – aplink komerciją, paslaugas, bendruomenės veiklas. „Platformos „Datahood“ kūrimą ir pradėjome nuo klausimo, kaip galime skatinti būtent tokių miestų plėtrą, kuriuose gyventojai, nesvarbu, ar gyvenantys centre ar miegamajame rajone, visas būtiniausias paslaugas pasiektų pėsčiomis per 15 minučių“, - sako S.G. Petraitytė.

Nuotrauka: 15 min miesto koncepcija (CHAZ HUTTON iliustracija)

„Suprasdami duomenų svarbą ir potencialą vertinant lokacijas ir pradėjome „Datahood“. „Datahood“ yra teritorinių duomenų analizės platforma, kuri padeda verslams, vystytojams ir miestų strategams geriau suprasti skirtingų lokacijų bei jų gyventojų poreikius“, - dalinasi M. Olendra bei priduria, jog „Datahood“ pagalba verslai gali identifikuoti pelningiausią lokaciją savo verslo plėtrai arba optimizavimui, įvertinant verslo rūšį, auditoriją, verslo veiklą kitose, jau egzistuojančiose lokacijose, konkurentus. M. Olendra sako, jog duomenų pagalba galima aiškiai suprasti, ko vienai ar kitai teritorijai ir jos gyventojams trūksta ir kas atneštų didžiausią pelną – ar sporto klubas, ar restoranas. Tokiomis analizėmis jau naudojasi didelės įmonės, turinčios vidines analitikų komandas. „Datahood“ pagalba tokios analizės ir įžvalgos tampa prieinamos kiekvienam verslui. „Padėdami verslui atsidurti ten, kur jo labiausiai reikia, prisidedame prie tvaresnių miestų kūrimo: gyventojai reikalingiausias paslaugas gali pasiekti pėsčiomis, o patogiai suplanuotame rajone kyla ir nekilnojamo turto vertė“, - teigia S. G. Petraitytė.

Urbanizacijos tempai auga, žmonės ir toliau plūsta į didžiuosius miestus dėl geresnių gyvenimo sąlygų. Dėl to miestai yra vienas iš didžiausių šiltnamio efektą sukeliančių veiksnių pasaulyje. Būtent dėl požiūrio į tvaresnio miesto planavimą naudojant analitinius duomenis „Datahood“ komanda buvo pastebėta ir pakviesta į ką tik įvykusią JT organizuojamą klimato kaitos klausimams spręsti skirtą konferenciją COP26. Joje M. Olendra pristatė „Datahood“ platformą, duomenų analizės praktiką ir perspektyvas pritaikant juos planuojant miestus ir verslo lokacijas.

Nuotrauka: COP26, „Datahood“ pristatymas Škotijos vyriausybėje (asmeninis archyvas)

„Kalbant apie ateitį, svajojame apie miestus, kurie nėra panašūs į mokslinės fantastikos filmus. Priešingai - įsivaizduojame juos kaip pėsčiųjų zonas, žalius, saugius ir patrauklius gyventi nepriklausomai nuo rajono prestižo ar būsto kainų. O miestus kuriame visi kartu - tiek miestų planuotojai, tiek verslai, atsiduriantys ten, kur jų labiausiai reikia, tiek gyventojai“, - savo mintimis dalinasi „Datahood“ bendraįkūrėjai S.G. Petraitytė ir M. Olendra.

Daugiau apie „Datahood“ galite sužinoti čia.

 

 

Komentarai (0)

Komentarų dar nėra

Palikite komentarą

  1. Rašomi komentarai kaip svečiui
Attachments (0 / 3)
Share Your Location